Followers

Apr 27, 2008

Ayat Ayat Cinta~



Ayat Ayat Cinta merupakan novel berbahasa Indonesia dikarang oleh Habiburrahman El Shirazy yang diterbitkan cetakan pertama pada tahun 2004 melalui penerbit Basmala dan Republika. Novel ini mempunyai 418 halaman bercetak dan telah berjaya menjadi salah satu novel fiksi terlaris di Indonesia yang dicetak sehingga 160 ribu eksemplar hanya dalam jangka tiga tahun. Ayat Ayat Cinta juga merupakan pelopor karya sastera islami yang dalam masa kebangkitannya zaman ini.

Sutradara Indonesia Hanung Bramantyo terpilih untuk menggarap pembikinan film Ayat-Ayat Cinta yang dibintangi oleh Fedi Nuril sebagai Fahri, Rianti Cartwright sebagai Aisha, Zaskia Adya Mecca sebagai Noura, Carissa Putri sebagai Maria Kirgiz dan Melanie Putria sebagai Nurul.

Rakaman film ini dibuat di Mesir sebagaimana ditetapkan tempat dalam novelnya. Namun, kerana tidak diizinkan oleh Pemerintah Mesir, lokasi rakaman dipindah di India dan beberapa tempat di tanah air. Rencana semula, film ini ditayangkan pada 19 Disember 2007. Namun demikian, kerana proses suntingan yang belum selesai maka pemutarannya diundur hingga awal tahun 2008.

5 princes N princess Yg Sweet:

Puteri Nuur At-Terawis said...

emmi,
aku dah baca novel nih.. dan tak sangka dia nak buat filem.. wah3x sukanya.. memang romantik, romantis mengikut jalan sunnah :)

eMMe said...

puteri, aku dah tgk citer dia kat youtube...tapi byk potong la, member aku suh baca novel dia, lagik besh, tapi..aku malas membaca skrg nih..hihihi..

Puteri Nuur At-Terawis said...

emme,
ada kat you tube eks? wahh..
aku nak try carik arr..
btw, ko better baca dia punya novel..
sangat2x bagus :)

eMMe said...

put, mmg aku nakkk baca novel dia...
tapi lately aku baca mcm nak tdo jerk...aku try baca hahaa...lambat tol nak abis kan 400 halaman...aku try n try baca gaks..ahakss..

Shifa said...

nk try tgk gak la..

Post a Comment

tq 4ur comments~