Followers

Sep 22, 2014

JADI ISTERI SEBENARNYA TIDAK PENAT JIKA....




Dari tinta seorang penulis.. Senyum & simpati saya meneliti luahan rasa seorang wanita. Dia dan suami sama2 bekerja. Namun kerja rumah dia yg buat dari memasak, membasuh, menyediakan makan pakai, mengurus anak2. Suami tolong sikit2 sahaja. Akhirnya dia jadi penat dan letih. Sampai tak boleh sentiasa muka manis depan suami. Sampai dia biasa tinggi2kan suara pada suami...letih..penat..tension...
Suami kena faham agama & faham apa yg Nabi ajar.
Isteri kena faham agama & faham apa yg Nabi ajar.
Bukan ikut budaya Melayu.. isteri buat kerja bagai nak rak, suami duduk relax. Atau isteri buat banyak sgt kerja, suami tolong sikit2...Allah hu Akbar! Lepas tu masam muka pada suami yg hakikatnya Nabi dah cakap org yg masam muka pada suami ini, Allah melaknat dia sampai dia berbaik dgn suaminya kembali...
Sebab tu perempuan yg baik ialah perempuan yg bila suaminya memandang dia, suami dia akan rasa senang & bahagia. Tapi bagaimana nak muka manis kalau bahu asyik terbeban kerja rumah & urus anak tak pernah habis...
Wajib bagi wanita ..
bercantik2 untuk suami,
menyayanginya sepenuh hati,
berlemah lembut padanya,
tidak meninggikan suara,
setia & taat selagi tidak melanggar perintah Allah,
berkata baik padanya.
sentiasa syukur
sentiasa bermanis muka.
Berapa ramai wanita buat kerja rumah macam nak mati, tapi muka amat susah nak manis dgn suami, tengking2 suami, ada pula mood2 hari ni nak bercakap, esok nak diam....ada pula bertekak pasal kerja rumah tak habis2....
JANGAN ikut BUDAYA Melayu. IKUT apa yg Nabi AJAR.
Cerita penceramah & pakar kaunseling rumahtanggTUAN HJ HUSSIM, sahabat baik Dato Fadzilah Kamsah. Dia mengaku sgt bahagia bersama isterinya...
Katanya," Sy bangga nak bagi tahu semua, dulu waktu anak-anak kecik, sayalah tukang cuci punggung anak2, salin lampin, sampai anak pancut kat muka, sayalah tukang basuh baju lampin semua...tu kerja saya...Isteri sy kata, "abg, malam2 abg ambik alih buat kerja tu semua ok"...kita sama2 kerja.
"Saya nak bagit ahu, dalam rumahtangga, suami kena rajin. Tak boleh malas...Lani dah senang, baru saya cari pembantu kat isteri saya. Tapi saya bangga nak bagi tahu itu yg sy buat dalam rumhatangga selama ini. Jemur baju kat luar, jiran sebelah tegur. Semua tu kerja saya dan sy tak malu mengaku.."
Berforum pula sy dgn USTAZ NIZAM KADIR, katanya..
😎suami kena rajin, sampai siapkan makan untuk isteri sampai isteri boleh mkn,
😎siapkan pakai sampai suami tolong iron baju isteri,
😎siapkan rumah sampai suami yg jaga kebersihan rumah, mengemas semua suami,
Habis isteri?
Isteri sediakan diri untuk suami, bercantik2, picit2 suami, bermuka manis.
Kalau isteri buat kerja rumah, isteri dapat pahala.
Sebab tu kalau sama2 kerja, sama2 buat, tapi suami kena lebih sebab tu memang tanggungjawab suami.
Isteri kalau buat lebih, suami jangan lepas tgn pula, kena ada belas kasihan sebab ni bukan tugas isteri. Tapi hari ini perempuan buat kerja sampai tak ada masa rehat langsung, Mana tak tarik muka, mana muka tak nampak penat. Mana tak komplen suami. Macam mana nak bahagia rumahtangga?
Kita hari ni org Melayu nampak suami buat lebih sikit, kita kata isteri dia queen control, Padahal itu yg Islam suruh. Org perempuan buatlah kerja macam2, dlm hati dok menyumpah seranah, dalam hati dok kata nak redho tapi tak ikhlas2 juga, sia2 saja.Last2 penat dpt, dosa pun dpt"
USTAZ ZAHAZAN MOHAMAD:
"Menurut pendapat masyhur kalangan EMPAT MAZHAB, seorang isteri tidak diwajibkan melayani suaminya iaitu menyediakan makan, mencuci pakaian dan seumpamanya. Seandainya isteri melakukannya, ia hanyalah sebagai kesopanan atau akhlak mulia terhadap suami. Bukan kerana kewajipannya.
Oleh itu, jika suami menuntut isterinya atas masalah ini ke pengadilan syariah, maka tetap isteri tidak boleh dipaksa (tidak diwajibkan) melayani suaminya. Maka, sangatlah adil kalau suami bekerja, memeras keringat untuk menanggung kehidupan keluarganya. Sedangkan isteri bekerja d i rumah melayani kepentingan keluarga.
Jika isteri bekerja di luar rumah (sama2 mencari nafkah) , maka sudah seharusnya suaminya turut membantu menyelesaikan pekerjaan di rumah. Apalagi jika mereka mempunyai anak yang masih kecil"
Jika kita tiada ilmu, jangan kita memandai-mandai menjatuhkan hukum semua urusan rumahtangga adalah kewajipan isteri.
Ikutlah acuan yg Nabi ajarkan. Saidatina Aisyah melaporkan Nabi ketika di rumahnya, bagindalah yang paling bnyk senyum pada isterinya, yg paling bnyk khidmat dan buat kerja rumah untuk isterinya....
Menjadi wanita tidak penat. Jika suami faham tanggungjawab.
Menjadi suami tidak penat, bilamana semua beban kerja hilang dgn melihat senyuman, kecantikan dan kasih syg seorang isteri.
Adilnya Islam bila kita sama2 membantu...sama2 memuliakan antara satu sama lain.
SEMOGA ALLAH AMPUNKAN KITA SEMUA

pst: copy n paste dari grup wasap yg saya terima...

13 princes N princess Yg Sweet:

Nurzakiah Hanum said...

great sharing
thanks sudi follow anum
anum singgah n follow back

Kakzakie said...

Kalau lelaki/suami yg tahu hukum-hakam biasa dia akan bertindak membantu sebanyak boleh dalam hal-ehwal mengurus rumahtangga ni Me. Jadi sebagai suami/isteri kenalah saling ingat-mengingatkan dan bantu-membantu barulah indah dan baiti jannati..

Mar Mansor said...

peringatan bersama..bagus entri ni..minta share ye..

lieyalatif said...

perkongsian yg menarik...sebab ramai kaum2 isteri diluar sane yg masih tak tau perkara nieh.....ape2 punmoga kite tergolong golongan kaum isteri yg mendapat keredhaan suami dan Allah....amin....

norey said...

bagus ni emme..akak suka dengan perkongsian ini..

nur anis said...

betul tu kak..kalau kita tengok suami ada usaha membantu sikit-sikit pun, hilang sikit rasa letih..:)

nuyui a.k.a miss YUI said...

sama2 beringt =)

aizamia3 said...

Sangat bahagia bila adanya suami macam tu.. ;)
terima kasih pada en. suami..

LYAfrina said...

tq for sharing..
apa2 pon kt kena IKHLAS kan..

saly said...

Bagus n3 ni emme... btol tu tugas rumah semua bgai bkn tnggungjwb wajib kt org pmpuan..saling bantu mbantu kan manis... smoga kita mjadi isteri yg sntiasa dlm redho suami...dan suami kita fhm erti sbenar tggjawab dlm pkhwinan..

adyna said...

Allah dah atur cantik dah , bukan rugi pun kalu sama2 berganding bahu .. Muka tak masam keluarga pun aman hihi

Kesuma Angsana said...

Singgah jenguk ari ni bila ada masa sikit. Tq terus support KA yer. setuju sgt2lah !

anajingga said...

nice sharing emme: macam kak ana yg fulltime surirumah ni memang ada ketikanya penat namun bila kenangkan itulah antara amalan kita seorang isteri dan ibu mencari kunci syurga, hilang semua kepenatan..Insyaa Allah..:0

Post a Comment

tq 4ur comments~