Followers

Jun 26, 2015

Tahukah Anda...?

1. Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan di dekati jin?
2. Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?
3. Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?
4. Tahukah anda bahawa buah kurma lebih menyihatkan daripada kaviar?
5. Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?
6. Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?
7. Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?
8. Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?
9. Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma kaya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?
10. Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?
so,
keenakan buah kurma dari timur tengah..
yusof taiyoob..
kelazatan buah kurma yang tiada bandingannya..
yusof taiyoob..
buah kurma safiah, wasini, safina dan banyak lagi..
yusof taiyoob..
pastinya menjadi pilihan anda setiap masa..
yusof taiyoob..
pilihan eksklusif..
yusof taiyoob..
Imej daripada Google

11 princes N princess Yg Sweet:

Nurzakiah Hanum said...

great sharing

Kakzakie said...

Kalau Me nak tahu rumah kakak sentiasa ada kurma dan ia merupakan kudapan dalam rumah kakak selain coklat dan kismis. Kami makan bukan kerana sebab khasiat aje tapi dek kerana dan jadi kebiasaan..

al - lavendari said...

wow banyaknya jenis kurma .. beribu2. itu belum masuk kurma ayam, kurma kambing dan kurma lembu lagi. hihi.

iryanty ahamad said...

akak paling suka kurma oman...lembut dan tak berapa manis... :-))

Sham said...

Alamak baru nk buat lawak pasal kurma ayam kurma kambing...heee...tp mmg kami sekelurga peminat kurma juga..

Inani Hazwani said...

Nani mnat jugak makan kurma yang kulit dia tak keras sangat tu. heheh :P

lieyalatif said...

LIEYA SUKE kurma...kat umah tu kurma abis sebab lieya laa...kalo tak, tak laku...budak2 ni berbuka kejar air dulu.....

alhamdulillah, murah rezeki tahun ni takyah beli kurma...ade org bagi...gi masjid pun dpt aje sekotak2 heheheeh...

norey said...

banyak khasiat kurma ni..alhamdulillah..bulan Ramadhan dapat kurma free dari bos..

wahida said...

banyak khasiat kurma ni kan...dapat elak diabetes jugak tau...

Qaseh Vee said...

saya mmg hantu kurma . klu dapat buat jus . boleh juga buat detox ...

aizamia3 said...

kurma berbisik.. ;)

Post a Comment

tq 4ur comments~