Followers

Jan 6, 2015

Akhlak Kita Cerminan Anak Anak Hari Ini


Gambar: 'copy & paste' dari Facebook Dzul Iman Smart Khalifah Bandar Bukit Raja Klang
Education

Syed Putra Haizam - artikel ini saya 'copy & paste' dari Facebook beliau
October 9, 2014 · 
 

Satu hari, anak lelaki saya umur 3 tahun dimarahi oleh umminya. Masa tu dah hampir jam 12 lebih tetapi anak saya ni masih aktif bermain. Umminya minta dia untuk dia masuk tidur. Dia enggan dan teruskan bermain. Saya tidak tahu apa yang berlaku, tiba-tiba dia terus berlari ke dalam bilik tidur. Masa tu, saya ada dalam bilik tidur tu. Dia masuk dan terus menghempaskan pintu. Dalam keadaan bilik tidur yang gelap, dia kemudiannya menarik kerusi, sambil mendongak ke syiling rumah. Saya memerhati dari jauh dengan hairan “Apa hal pula dengan budak ni?”. Setelah meletakkan kerusi itu pada satu kedudukan yang dia sudah berpuas hati, dia terus duduk di atas kerusi tersebut. Kedudukannya menghadap kiblat?!. Tiba-tiba dia mengangkat takbir sambil menyebut “Allahu akhbar!”. Subhanallah. Dia solat 2 rakaat dalam keadaan duduk atas kerusi?

Setelah selesai memberi salam, dia mengangkat tangan berdoa dan menyapu muka. Setelah itu, dia kembali menolak kerusi ke kedudukan asal dan terus datang baring tidur disebelah saya, Dia peluk saya. Dalam hati saya “ Masya Allah, mana dia belajar semua ni?”. Baru saya teringat, rupa-rupanya apabila saya pulang ke kampung isteri saya di Sungai Buaya, setiap hari biasanya tepat jam 2 pagi, bapa mertua saya akan bangun untuk menunaikan solat tahajud. Biasanya, setiap kali bapa mertua saya bangun untuk solat tahajud, anak saya akan terbangun. Ini kerana, bapa mertua saya berjalan menggunakan tongkat disebabkan oleh sakit lumpuh. Bunyi derapan tongkatnya menyebabkan anak saya selalu terbangun ditengah malam.

Anak saya akan meluru ke dapur dan memerhatikan bapa mertua saya menunaikan tahajud. Hari ini dia telah tiru-tiru datoknya solat tahajud. Subhanallah. Wahai ibu bapa jaga akhlak di depan anak-anak kita, mereka sedang memerhatikan kita. Mereka akan buat apa yang kita buat. Kalau kita pemarah, anak kita akan ikut jadi pemarah.

Kita selalu hairan, kenapa perangai anak saya macam ni, kenapa macam tu.. tengok2 balik.. rupanya, apabila suami lalai dari perintah Allah, isteri mula tidak taat pada suami, anak2 mula derhaka pada mak ayah.. keluarga menjadi kucar kacir.. ummat jadi tenat.. negara jadi mundur.. rahmat Allah xdtg.. bala mula turun..

Cerialah depan anak-anak. Tegur mereka dengan hemah dan kasih sayang. Tahan marah dan sabar dengan mereka. Memang pahit. Tapi, yang pahit itulah bila ditelan menjadi ubat dan penawar. Dunia dah tak lama. Nikmat bersama mereka juga sementara. Jadikan mereka anak-anak syurga. Akhlak anda dengan mereka hari ini penyebab akhlak mereka esok. Bersabarlah dengan mereka.

ya Allah kurniakan taufiq kami utk dtg pada amal agama yg sempurna dalam kehidupan kami dan ummat ini, ini semua salah kami.. kalaulah Nabi saw masih ada dgn kami..
 — with Encik Zaf Zahra.

pst: Tersentuh hati ini, terdetik dlm hati ini.. apakah kite sudah cukup sempurna di mata anak-anak kita?

11 princes N princess Yg Sweet:

ewanthology said...

sama sama jadikan teladan

Travelog Sunyi said...

thanks sharing kak..

Ann Ishak said...

good sharing

Mar Mansor said...

allahuakbar...

Nur Inani said...

terima kasih atas perkongsiannya akak :D

Kakzakie said...

Kalau org lain boleh buat kenapa tidak kita kan Me
Bukan susah pun berbuat baik kalau benar-benar mahu.

anajingga said...

perkongsian yang sangat indah eMMe :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

Semua berbalik pd kt...

aishah nin said...

Nice sharing kak :)

rienduan said...

good article me,,, :)

Fiza Rahman said...

Thanks atas perkongsian babe.

Post a Comment

tq 4ur comments~