Followers

Jul 11, 2012

Fakta menarik: Baby o Baby~

FAKTA MENARIK: Apa yang anak mama dah tahu buat masa dalam perut...
-----------------------------

1. Sekitar usia 3 bulan, bayi mula menelan air ketuban dan mengeluarkannya kembali sebagai air kencing. Ini untuk melatih sistem pencernaan dan perkumuhannya.

2. Bayi boleh menangis sejak di dalam perut lagi. Sekitar usianya 3 bulan, peti suara sudah mula terbentuk dan bayi sudah mula menangis tetapi dalam diam.

3. Seawal usia 4 bulan, bayi mula meneroka ruang di sekelilingnya. Dia mula bermain dgn tali pusatnya, menghisap ibu jarinya sendiri, berenang-renang, menendang sekelilingnya dan berpusing-pusing di dalam kantungnya. Tetapi lazimnya ibu yang baru pertama kali hamil tidak akan menyedari pergerakan bayi sehigga usianya 5 bulan.

4. Ketika usianya memasuki 4 bulan, bayi akan mula tersedu untuk melatih sistem pernafasan. Bila bayi tersedu, ibu dapat merasakan getaran halus atau denyut halus di perut.

5. Pada usia 5 bulan, bayi mula memberi reaksi kepada bunyi di luar perut ibunya dan akan menutup telinga dengan tangannya sendiri apabila mendengar bunyi kuat.

6. Sekitar usia 6 bulan, memori bayi mula terbentuk dan bayi dapat mengingati dan mengenali suara ibu bapanya dan mula meneroka anggota tubuh badannya.

7. Seperti kita, bayi di dalam perut juga bermimpi seawal usianya 7 bulan. Aktiviti bermimpi ini akan melatih perkembangan otak bayi.

8. Apabila otaknya sudah terbentuk, bayi akan dapat merasai kesakitan sejak di dalam rahim lagi. Apabila ibu tertekan atau stress, emosinya juga terganggu dan menyekat perkembangan mentalnya.

9. Sebaik sahaja deria rasanya terbentuk, bayi juga dapat merasa makanan yang dimakan oleh ibunya dan boleh mengerutkan dahinya dan memuncungkan mulutnya sebagi reaksi kepada rasa pelik makanan yang dimakan oleh ibu.

10. Sebaik sahaja lahir, pertama kali bayi membuka mata, anak matanya akan membesar untuk menampakkan kecomelannya untuk memikat hati orang di sekeliling terutama ibu bapanya. Sebab itulah bayi nampak comel.


credit: dia-honey.blogspot.com

17 princes N princess Yg Sweet:

ieda said...

TQ sharing dik ;)
menarik ...

.: iEyLa :. said...

waahhh...nice info kak.. :)
bergune tuk adik in future nih..hihi

Waheeda said...

thnx sbb sudi kongsi..

-Sara- said...

alahaii comeyyy :)

munna said...

seronok baca info pasal baby ni.... dulu kak munna masa preggy pun rajin cari info2 ttg baby & kehamilan... tambah ilmu di dada

BERT said...

ooo tq kak emme... baru saya tau sekarnag perkembangan baby dalam rahim macam tu rupanya :))

Siti Nursyuhada said...

wahh hebatnye baby dalam perot dah busy ek baut mcm2 so sweet

cheqna said...

nak pegnen gak...

Ena said...

windunya nak peknen..

sob sob..

rieda_ffya said...

nice info..tgk pic atas,..rase nk peknen lagi..hehehe

Eye_nee said...

oh pandainya dia sedari dlm perut kan...tahu suara mak ayah dia...pandai kerutkan kening bila merasa makanan...masam lah tu....comel lah sgt info ni...

ellynadyra said...

Pregnancy, moment plg awesome!

wahida said...

aku suka yg no. 9 tu...mcm manalah muka dia masa kerutkan dahi dlm perut kita tu kan? mesti kiut...hehe...

MulutPayau said...

Assalamualaikum dear...
Info yg menarik...terbayang saat2 indah masa mngndung dulu....hehehe...

eT said...

huhu...thanks sharing...

anisalya said...

menghargai setiap saat baby dlm perut sblm lahir. nnt rindu saat tu.

Bitt (double IS) said...

alamak rindu nak rasa beby tendang2 dalam pewut..hehee

Post a Comment

tq 4ur comments~