Followers

Jul 6, 2012

Tazkirah Jumaat 16 Syaaban - Ramadhan 1433H

Kategori : AKIDAH Akhlak 
Tajuk : Beradab Ketika Minum


Hadith :
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:"Jangan kamu minum sekaligus seperti binatang ternakan minum, tetapi minumlah dua kali atau tiga kali, membaca bismillah bila mula minum dan membaca alhamdulillah sesudah selesai."

(Hadith Riwayat at-Tirmidzi)


Huraian :

1. Islam mementingkan adab dan sopan dalam segala perkara termasuklah makan dan minum.

2. Ketika makan kita ditegah daripada gelojoh begitu juga ketika minum hendaklah minum dengan perlahan dan jangan bernafas dalam bekas minuman serta dilarang juga minum sambil berdiri. Semua ini kerana mengambilkira faktor kesihatan dan kebersihan disamping dapat mencerminkan tatatertib yang sopan bagi seorang Islam.

3. Mengecap rezeki yang dimakan atau diminum sebaik-baiknya ialah dengan membaca bismillah sebagai memuji Allah S.W.T yang mengurniakan rezeki dan mengucapkan alhamdulillah sebagai mensyukuri nikmat yang telah diberikan itu.

21 princes N princess Yg Sweet:

atty's said...

tq emme saling ingat mengingat..kdg kita leka dan terus lupa. :)

Zana Adieyza said...

tq sebab share ilmu yg baik ni..

nuyui a.k.a miss YUI said...

tq share kak..

wahida said...

bagus info ni...tengs dear!!

Siti Nursyuhada said...

aduhhh selalu minum berdiri nie... camna ek hahhaha

mama aryan said...

alhamdulillah..thanks berkongsi info ni

♥ ROS ♥ said...

Tq kak emme... Moga kita dpt mknan yg dberkati :)

***kuah sayur tu ade, ros buat sup sayur bkn sayur goreng :) and auni pun makan sup tu jgak, oleh sbb putih xnmpak kot..hihihi

Kakzakie said...

Bab makan dan minum berdiri paling sering kita perhati terjadi hari ini dgn keadaan serba-serbi nak segera tak sedar itu semua...

chinta... said...

xhanks kongsi info..sesungguhnya islam itu indah kan dear

Bazilah (^0^) said...

hmmm, kadang-kadang bila dh haus sgt, mmg tak terig langsung nak berakhlak mulia cmni. men teguk terus jer. thanks sbb sharing kak :)

p/s : alhamdulillah akk sehat :)

Ena said...

thanks kak..

kdg2 benda2 mcm ni nampak mudah je.. hakikatnya ada sebab satu2 perkara tu di suruh kita ikut.. mcm minum berdiri tu kan.. bukan setakat tak sopan tp tak elok utk usus juga..

BERT said...

sharing yang baik di bulan yang baik... :))

aizamia3 said...

tu pun masih ada yang wat.. ;)

adyna said...

setuju..tapi susah org nak buat ;)

-Sara- said...

gud sharing di hari jumaat :)

LYAfrina said...

tq for sharing

eKa said...

tomey anak ompurih ni
thanx for sharing emme

Eye_nee said...

Selalu ingat tp mudah sgt terlupa...buka peti ais ambil air masuk cawan..terus jer minum...Tq sbb sentiasa ingatkan...rasa mcm nak tampal N3 ni kat pintu peti ais....

My Little Diary said...

good info
thank you for sharing

rieda_ffya said...

amin..mudah2han....

anisalya said...

adab yang kadang2 kita lupa.

Post a Comment

tq 4ur comments~